Spektaklis gimnazijos bendruomenei
Paskutinę pavasario dieną pilnoje susidomėjusių žiūrovų gimnazijos aktų salėje įvyko tai, kam tiesiogiai ir netiesiogiai ruošėmės visu projekto metus…Spektaklio intriguojančiu pavadinimu premjera- „Žmogžudystė Stambule“. Jaudinomės visi, nes tokio spektaklio gimnazijoje dar nebūta, bent jau niekas iš dabar dirbančių, o juo labiau besimokančių, neprisimena. Tačiau geranoriška žiūrovų reakcija į scenoje vykstančius įvykius kaip mat išsklaidė jaunųjų artistų baimes. Spektaklis buvo nuoširdžiai priimtas ir, sprendžiant iš plojimų ir šypsenų, pavyko. O po spektaklio kalbėjusi gimnazijos direktorė Gražina Skarienė pasveikino su sėkmingu pasirodymu ir palinkėjo visiems naujų projektų, nes jie ne tik praplečia moksleivių kultūrinį akiratį, padeda pagilinti anglų kalbos žinias ar susirasti draugų kitose šalyse, bet ir ir išmoko kūrybingai dirbti komandoje, o tai šiuolaikiniame pasaulyje yra vienas iš svarbiausių dalykų. Nors ši graži premjera ir reiškia šio projekto pabaigą, tikimės ateityje sulaukti dar ne vieno panašaus projekto.
Spektaklis “Žmogžudystė Stambule”
Europos diena Skuode
Gegužės 9 dieną dalyvavome Europos dienos renginyje, kurį organizavo Skuodo rajono savivaldybės R.Granausko viešoji biblioteka. Jo metu pristatėme savo projektą skuodiškiams ir miesto svečiams bei pašokome šokį iš spektaklio „ Žmogžudystė Stambule“, kurio premjera numatyta gegužės pabaigoje.
Baigiamasis projekto susitikimas
Gegužės 17-18 dienomis Romoje vyko paskutinis projekto koordinatorių susitikimas, kuriame dalyvavo anglų kalbos mokytojos Liuda Vyšniauskienė ir Asta Tirunienė. Jo metu kiekviena šalis pristatė savo nuveiktus darbus, pasidalino projekto metu sukaupta patirtimi bei įdomiausiomis projekto akimirkomis. Kartu planavome, kokius darbus dar reikia atlikti iki projekto pabaigos. O po įtemptos darbo dienos keliavome po nuostabiąją Romą, gėrėdamiesi jos istorinėmis įžymybėmis, aikštėmis, fontanais, mėgavomės puikiu maistu. Šeimininkai paruošė mums staigmeną – skanų tortą su projekto logotipu. Dvi dienos pralėkė kaip viena akimirka, o išsiskirti buvo labai sunku, juk per trejus projekto metus draugais tapo ne tik mokiniai, bet ir mokytojai.
Kelionė į Ispaniją
Balandžio 9-13 dienomis vyko paskutinė projekto kelionė į Tomeljoso miestą Ispanijoje. Jos metu turėjome paruošti bendrą spektaklį „Žmogžudystė Stambule“, todėl daugiausia laiko praleidome repetuodami mokykloje. Buvome truputį nustebinti ispaniško oro, kuris buvo labai neįprastas šiam metų laikui, vos 7 laipsniai šilumos. Lankėmės privačiame vyno rūsyje, kurio šeimininkai papasakojo apie savo šeimos vyno gamybos tradicijas. Miesto savivaldybėje mero pavaduotojas papasakojo apie miestą, jo gyvenimą, ateities planus bei pasitaikančias problemas. Lankėmės pirmajame mokyklos pastate, kuriame dabar įsikūręs muziejus tarsi nukelia į XX amžiaus pradžią. Įspūdingai atrodo šiuolaikiškas bendruomenės religijos centras, kuriame vyksta įvairiausi renginiai.
Tačiau pats įspūdingiausias renginys buvo spektaklio premjera, į kurią susirinko gausus būrys žiūrovų. Paskutinė programos diena buvo skirta kelionei į nuostabų Kuenkos viduramžių miestą La Mančos srities kalnuose (beveik 1000 m. virš jūros lygio), “kabantis” ant uolų virš miestą juosiančių kanjonų. Iki XVI a. pabaigos tai buvo vienas iš svarbiausių Ispanijos miestų, vėliau jo reikšmė sumažėjo. Kuenkos senamiestis įtrauktas į UNESCO saugomų objektų sąrašą.
Miestą supa net du kanjonai, tad jis įdomus ne tik dėl gausaus išlikusio istorinės architektūros paveldo, bet ir savo kraštovaizdžiu. Lankėmės Mokslo muziejuje ir planetariume, kuriame ne tik klausėmės įdomaus gido pasakojimo, bet ir galėjome patys pabandyti atlikti eksperimentus arba pajusti tikrą žemės drebėjimą. Laikas prabėgo nepastebimai, šeštadienį iškeliavome namo, išsiveždami su savim daugybę nepamirštamų įspūdžių.
Įspūdžiai iš kelionės
Spalio pradžioje gimnazijos aktų salėje Erasmus+ projekto „READ in Europe“ dalyviai pristatė savo kelionę į Kroatiją 1-2 gimnazinių klasių moksleiviams. Renginio metu projekto dalyviai ne tik papasakojo apie kelionę, įsimintiniausius nuotykius, gražiausias aplankytas vietas, bet ir pravedė trumpą dramos užsiėmimą, praktiškai parodydami, ko išmoko mainų programos metu.
Kelionė į Kroatiją
Rugsėjo 23 dieną autobusiuku pajudėjome iš Skuodo į Rygos oro uostą, iš kur skridome į Kroatijos miestą Splitą, o Hvaro saloje mūsų jau laukė projekto dalyviai priėmę mus. Įsikūrėme, susipažinome su jų šeimomis ir ėjome susitikti bei susipažinti su kitais projekto dalyviais.
Pirmadienį miesto centre vyko projekto atidarymas, kuriame kroatai pristatė savo mokyklą ir miestą, o tada surengė proto mūšį, kuriame, mums pavyko laimėti 1- ąją vietą. Vakarop buvo rengiami sportiniai užsiėmimai- estafetės, salės futbolas ir kiti.
Antradienį vyko įvairūs praktiniai užsiėmimai: kūrėme būsimo spektaklio “Žmogžudystė Stambule” scenarijų ir pagrindinius veikėjus. Savo sukurtus variantus pristatėme kitoms grupelėms. Vėliau parodėme vieni kitiems savo atsivežtus namų darbus- kūrinio tautiniais motyvais inscenizaciją. Mes buvome paruošę pasaką “Eglė Žalčių karalienė”. Po pietų vyko orientacinis žaidimas aplink Hvaro miestą.
Trečiadienį vykome į ekskursiją po Hvaro salą. Pirmiausia aplankėme Jelsos miestelį, pasivaikščiojome, apsilankėme bibliotekoje, kur vietiniai moksleiviai pristatė krašto žymius žmones. Tada važiavome į Stari Grad – seniausią salos miestą, kur turėjome ekskursiją su gide. Po ekskursijos pilies sode darėme suvenyrus. Po to vykome papietauti mažame kaimelyje, o pavalgę kalnų keliuku nusileidome į kitą kaimą, kur vyko kūrybinės darbo grupės. Po visų darbų grįžome į Hvarą.
Ketvirtadienį vyko užsiėmimai su dramos mokytoja, kuri atvyko iš Kroatijos sostinės Zagrebo. Po dramos dalyvavome pamokose, vienas tik stebėjome, o kitose ir patys dirbome. Po pietų ir pramogų Adrijos jūroje vykome į kultūros centrą, kur pristatėme visiems su dramos mokytoja išmoktus žaidimus.
Penktadienį tęsėme darbą su dramos mokytoja, o po pietų plaukėme į paplūdimį maudytis. Vaizdas nepakartojamas-aukštos uolos, palmės ir skaidri jūra. Šokinėjome į uolos vidų, iš kurios norint išeiti reikia panerti ir išplaukti. Vaizdas po vandeniu be galo gražus!
Šeštadienį jau turėjome keliauti namo. Kartu su savo draugais kroatais nuvykome į Hvaro uostą. Buvo labai sunku atsisveikinti, palikti naujus draugus, bet šios savaitės įspūdžiai mums išliks visam gyvenimui!
Martynas Budrys, Liucija Rancaitė, Emilija Mockutė, Adelė Pauragaitė, Raminta Jonauskaitė, Justė Navickaitė, Radvilė Arlauskaitė
Vizitas Stambule
Rugsėjo mėn. pradžioje mūsų gimnazijos atstovės Gražina Skarienė ir Asta Tirunienė vyko į projekto koordinatorių susitikimą Stambule. Jo metu buvo planuojama veikla paskutiniams projekto „READ in Europe“ metams. Buvo patvirtintas galutinis spektaklio scenarijaus variantas. Džiugu, kad jam buvo pasirinktas mūsų gimnazijos projekto dalyvių darbas. Vizito metu lankėmės mokykloje, apžiūrėjome kabinetus, laboratorijas, kitas mokymosi ir poilsio erdves. Buvome maloniai nustebinti mokyklos kompiuterine baze. Kitą rytą vykome į susitikimą su Stambulo Uskudar rajono meru bei švietimo skyriaus vedėju, susitikome su rašytoja Jale Sancak jos kūrybinėse dirbtuvėse Ir viso vizito metu gėrėjomės nepakartojamu Stambulo grožiu bei jo gyventojų nuoširdumu.
Vertimų popietė
Gegužės mėnesio viduryje pagal projekt1 „READ in Europe“ visi norintys moksleiviai galėjo išbandyti savo jėgas versdami vieno žymiausių lietuvių rašytojo, poeto Justino Marcinkevičiaus knygos „Dienoraštis be datų“ ištraukas į anglų kalbą. Dirbant laikas neprailgo, o moksleiviai pajuto vertėjo darbo sudėtingumą ieškant išraiškingo svetimos kalbos žodžio, kuris galėtų geriausiai perteikti autoriaus mintį bei kūrinio stilių ir nuotaiką.
Ačiū visiems už dalyvavimą!
Kelionė į Romą
Pirmadienis
Pirmasis rytas prasidėjo namuose prie tradiciškų itališkų pusryčių. Po to visi skubėjome į mokyklą: kas metro, kas autobusu, o kas traukiniu… Atvykę apžiūrėjome mokyklos pastatus, kiemą, o vėliau visi sugužėjome į vidų. Netrukus išvydome projekto dalyvių naujus veidus, taigi, pirma mintis buvo susipažinti su projekto dalyviais. Susipažinę klausėmės mokyklos direktorės kalbos ir žiūrėjome spektaklį italų kalba. Kadangi nemokėjome italų kalbos, taigi, tik iš judesių galėjome suprasti, kas vyksta… Trumpo spektaklio pabaigoje visų šalių, kurios dalyvauja projekte, kalbomis buvo parašyta: ,,Tegyvuoja laisvė!” Paskui visų projektų šalių atstovai pristatė savo teatrus, mes taipogi pristatėme Žemaičių teatrą, kuriame lankėmės prieš kelionę .Po pristatymų turėjome pertraukėlę, per kurią susipažinome su kitų šalių atstovais. Po pertraukos apžiūrėjome mokyklą, ėjome į kabinetus, stebėjome, kaip mokosi italai. Susipažinę su mokykla buvom suskirstyti į 6 grupes, Susėdę grupėmis žaidėme interaktyvų žaidimą ir rinkome taškus. Taip pat prieš atvykstant į Italiją kiekviena šalis turėjo sukurti istorijos pradžią, taigi, išklausėme kiekvienos šalies sukurtą istoriją ir pagal surinktus taškus pasirinkome sau labiausiai patinkančią istoriją, kurią reikėjo toliau kurti visą savaitę. Po užsiėmimų mokykloje lipome į aukštą kalną, iš kurio atsiveria nuostabus vaizdas į Romą, ten išvydome ir didelių pilių, ir Romą, kurioje gyvena apie 3 milijonus žmonių. Gaila, kad visos Romos neįmanoma pamatyti vien tik nuo kalno, nes ji labai didelė. Kadangi keliavome ilgai ir buvome išvargę, vakare važiavome namo, kur valgėme tradicišką itališką vakarienę!
Antradienis
Šilta ryto saulė džiugino ir puikiai nuteikė prieš ilgoką kelionę į Antikinę Ostiją. Keliaudami autobusu pro langą galėjome stebėti nuostabius Romos vaizdus. Prieš savo galutinę stotelę stabtelėjome Lacio regiono savivaldybėje. Ten mus pasitiko keletas politikų, kurie mus nuvedė į salę. Joje mums buvo papasakota apie Roma, bei mokytojos trumpai pristatė visų šalių mokyklas. Prieš išeidami gavome po mažą dovanėlę, kuri dar geriau nuteikė mus tolesniems nuotykiams. Galiausiai atvykome į Ostiją. Čia buvome suskirstyti į grupes ir mums buvo paskirta po gidą. „Ostia Antica“ – tai senovės Romos miesto griuvėsiai, kurie mums atėmė žadą. Ne tik nuostabūs vaizdai,bet ir įdomi jos istorija, bei galimybė pamatyti nuotraukas, kaip Ostija atrodė prieš tai, padarė didžiulį įspūdį. Po ekskursijos turėjome truputį laiko pailsėti ir užkąsti. Pasibaigus pertraukėlei turėjome interaktyvų žaidimą po muziejaus teritoriją. Šio žaidimo metu 6 komandos turėjo rasti objektus ir pasidaryti asmenukę. Žinoma galiausiai laimėjo draugystė. Išvarginti, bet pasisėmę naujos patirties ir patyrę nuostabių nuotykių, grįžome namo.
Trečiadienis
Trečia diena Romoje prasidėjo mokykloje. Visi kūrėme istoriją su savo paskirta grupe. Įtemptai dirbome 2 valandas. Po darbo grupėse lankėmės pamokoje, kurioje buvo mokoma dailės. Dailės pamokoje sužinojome, kaip jie padaro nuostabius darbus, kokiomis priemonėmis. Aplankėme mokyklos sodelį, kurį puošia mokiniai. Po pamokos ėjome visi pietauti. Po gardžių pietų autobusu išvykome į Šv. Petro aikštę. Vaizdas įspūdingas! Taip pat keliavome į Vatikaną. Vatikane pamatėme įspūdingą Šv. Petro baziliką, kuri yra didžiausia pasaulyje katalikų bažnyčia. Taip pat šioje ekskursijoje į Vatikaną turėjome gidą, kuris pasakojo šio pastato ir su juo susijusių žmonių istoriją. Po kelių valandų ekskursijos išsiskirstėme ir kiekvienas keliavo kur panorėjęs toliau. Italai kartu su lietuviais vakare susitikome boulinge. Čia praleidome labai smagų laiką!
Ketvirtadienis
Mokykloje turėjome būti gana anksti, 8:30 val. Dirbome grupėse, užbaiginėjome istorijas. Pabaigę darbus, visi ėjome iki metro ir vykome iki Koliziejaus. Po to vaikštinėjome gatvėmis, pamatėme įvairių statulų, pastatų, skverų, fontanų ir visur gausybę turistų. Vakare vyko susitikimas mokykloje. Visos šalys paruošė savo tradicinius patiekalus. Taip pat vietinė grupė rodė koncertą mums. Kroatai buvo paruošę dainą kurią mums padainavo. Po to vyko šokiai sujungę visas šalis į vieną bendrą ratą.
Penktadienis
Paskutinės projekto dienos ryte nuėjome į mokyklą ir išvažiavome į stadioną sportuoti. Stadione bėgome į tolį,lenktyniavome,metėme ietį,darėme įvairius pratimus. Pasportavę nuvykome į miesto parką,kuriame žaidėme estafetinius žaidimus. Buvo įvairių žaidimų, pavyzdžiui kaip vaidinimo užduotis,kamuolio metimas į krepšį,kamuolio spyris į vartus,estafetinės užduotys,atminties užduotis ir kamuoliuko metimas į skardines. Pagal užimtą vietą kiekviena šalis galėjo pasirinkti istoriją, kurią turės toliau kurti namuose. Pabaigę žaidimus išvykome pietauti,po pietų turėjome laisvo laiko, kurį praleidome su kitomis mergaitėmis iš projekto vaikščiodamos po Romos centrą. Kadangi penktadienis buvo paskutinė projekto diena, tad vakare susiruošę nuvykome į kavinę visi projekto dalyviai pabūti kartu. Linksmai praleidome paskutinį vakarą Romoje, o ryte išvažiavome namo.
Projektas ERAZMUS+ tęsia veiklas – šį kartą svetingoje ir saulėtoje ISPANIJOJE
Kovo 12 – 18 dienomis Ispanijoje susitiko projekto ERAZMUS + dalyvių mokytojų komandos, tarp jų ir mūsų gimnazijos mokytojai Rita Laukineitienė, Laimutė Ronkaitienė ir Žydrūnas Ramanavičius. Intensyvi savaitė buvo puikus laikas pažinti Ispanijos švietimo sistemą, kultūrinį savitumą, pasidalinti dalykine patirtimi, pabendrauti.
Svetingo vizito centras – Ispanijos Tomelloso miestelis, nutolęs nuo sostinės Madrido apie 200 kilometrų. Čia, Tomelloso kolegijoje (taip Ispanijoje vadinamos mokyklos) vyko dalykiniai užsiėmimai, diskusijos, buvo vedamos pamokos. Tik įžengus į mokyklą, mūsų dėmesį patraukė krikščioniški simboliai, paaiškėjo, kad ši mokykla, kaip ir dar 20 Ispanijos mokyklų, mokinių ugdymą grindžia krikščioniškąja pasaulėjauta – kiekvienais metais pasirenkama viena ugdytina vertybė. Visa mokykla – ir mokiniai, ir mokytojai – nešioja apyrankes, ant kurių užrašyta ši vertybė – tai nėra poza, išorinė detalė, – mokytojai net po darbo šių apyrankių nenusiriša. Taigi į šią mokyklą per vizito savaitę nuolat grįžome, bet projekto veiklos vyko ir kitose erdvėse.
Pirmadienį (kovo 13 d.) vizito programa prasidėjo miesto Merijoje. Po įžanginių Merijos specialistų pranešimų projekto dalyviai – 6 šalių atstovai – pristatė savo patirtis projekto ERAZMUS veiklose. Vėliau buvo organizuota ekskursija į Tomelloso vyno gamyklą, kuri yra didžiausia Europoje – aplankėme gamyklos patalpose įsikūrusį muziejų, apžiūrėjome dailės parodą, o po pietų vėl grįžome į mokyklą, kur kiekviena šalis pristatė po du aktyvius žaidimus, tinkančius ne tik dramos, bet ir kitose pamokose, – buvo linksma, nes mokytojai taip pat dar moka žaisti…
Antradienis ir ketvirtadienis – pasidalijimo didaktine patirtimi dienos – pagal O. Vaildo pasaką visų šalių mokytojų poros vedė pamokas, kuriose buvo taikomi aktyvūs mokymo (si) metodai. Vieną pamoką vedė ispanų ir turkų mokytojai, kitą – italų ir kroatų, mūsų mokytojų Ritos ir Žydrūno pamokos partnerės buvo Vengrijos mokytojos. Tai nemažas iššūkis mokytojui – klasę, kurioje bus vedama pamoka, mokytojai sužinojo tik prieš pamokos pradžią – reikėjo sugebėti ispanų vaikus sudominti, rasti su jais dialogą, būti pasiruošusiems bet kokiems netikėtumams. Rezultatas džiuginantis – mokytojų ir mokinių geranoriška partnerystė neabejotina.
Paskutinę vizito dieną visų šalių mokytojai galėjo patobulinti kūrybinio rašymo teorines žinias ir praktinius gebėjimus – užsiėmimą vedė lektorius amerikietis – buvo naudinga ir dalykine, ir emocine, ir komunikacine prasme. Taigi vizitas Ispanijoje patobulino mokytojų dalykines kompetencijas.
Kultūriniu požiūriu kelionė buvo taip pat turininga. Trečiadienį aplankėme sostinę Madridą. Pirmiausia svečiavomės 1500 mokinių turinčioje kolegijoje, kurioje mokiniai mokosi nuo trejų iki aštuoniolikos metų. Ši mokykla – krikščioniškosios pedagogikos bazinė mokykla. Po įdomios paskaitos apie šios kolegijos partnerių veiklos sistemą ir ekskursijos po mokyklą aplankėme Madrido žymiausius istorinius, kultūrinus objektus (Karalių rūmus, Madrido katedrą, Operos ir baleto teatrą, pagrindinę miesto aikštę Puerta del Sol („Saulės vartai“), kitą miesto aikštę – Plaza Mayor – ir kt.). Ši diena buvo įdomiausia ir kulinarinio Ispanijos paveldo prasme – vienoje senamiesčio kavinių ragavome specifinius ispanų patiekalus. Kitą dieną gėrėjomės Tomelloso lagūna – puikiu gamtos objektu, aplankėme vieną iš legendinio Don Kichoto vietų, o paskutinę dieną lankėmės autentiškame dar viduramžiais įsikūrusiame senovės audėjų miestelyje Almagro, kuriame buvo įsikūręs ir pirmasis Ispanijos teatras.
Taigi puiki dalykinė, istorinė, kultūrinė, kulinarinė kelionė… O kur dar pietiečių draugiškumas, muzikali ispanų kalba…
Džiaugiamės, dėkojame gimnazijos Direktorei Gražinai Skarienei ir projekto koordinatorei Astai Tirunienei už suteiktą galimybę tobulėti dalykiniu ir kultūriniu požiūriais.
Laimutė Ronkaitienė
Spalio 17 – 22 – savaitė, kuri Skuodą pavertė Europos centru
Pirmadienį, spalio 17 d., mokykla sulaukė svečių, projekto ERASMUS + dalyvių, iš penkių Europos šalių: Italijos, Ispanijos, Turkijos, Vengrijos, Kroatijos. Visi projekto nariai susi- tiko gimnazijos aktų salėje, kur įvyko trumpas susipažinimas, po kurio iškart, pasiskirstę grupelėmis, svečiams aprodėme savo mokyklą. Nuskambėjus skambučiui, patraukėme į klases, kuriose vyko pamokos – jose kartu su mumis dalyvavo ir svečiai.
Po pietų visi projekto dalyviai buvo svetingai priimti Savivaldybėje, kur pažiūrėjome trumpą filmuką apie Skuodą bei pabendravome su meru Petru Pušinsku. Po susitikimo Savivaldybėje vėl grįžome į gimnaziją, kur vyko žaidimas apie žymiąsias Skuodo rajono vietas.
Vakare visi rinkomės į susipažinimo vakarėlį Jaunimo centre – šokome, žaidėme šokių žaidimą „Just dance“. Buvo linksma ir įdomu. Po renginio kartu su savo svečiais grįžome į namus, kur šeimose mūsų laukė soti vakarienė
Antradienį savo užsieniečiams draugams vėl sudarėme galimybę tapti mūsų gimnazijos mokiniais – jie dalyvavo dviejose pamokose, po kurių aktų salėje visos šalys pristatė interviu su savo šalies rašytoju bei savo miesto laikraštį. Pristatymai buvo gerai parengti ir įdomūs. Tą dieną po pietų išvažiavome į ekskursiją po Skuodo rajoną – aplakėme Žemdirbio muziejų (ten užsieniečiams labai patiko), parodėme Barstyčių akmenį, Šauklių kaime aplankėme juodosios keramikos dirbtuves.
Taigi antradienis buvo turiningas veiklų, tad po vakarienės visi nusipelnėme laisvo bendravimo su savo svečiais.
Trečiadienį, 8 valandą ryto, autobusais pajudėjome iš Skuodo autobusų stoties. Išvykome į ekskursiją po Šiaulių rajoną. Pirmiausia važiavome į Kryžių kalną – vietą, kuri tituluojama kaip viena baisiausių pasaulio vietų, tačiau iš tikrųjų yra labai šventa visiems lietuviams. Atvažiavę pasukome link prekeivių, nusipirkome suvenyrų, kryžių, kuriuos galima padėti ten. Tada nuėjome pasivaikščioti po kalną. Visiems, dar nemačiusiems šios vietos, jis paliko didelį įspūdį, kai kuriems net sukėlė siaubą.
Po to važiavome į Naisius. Ten turėjome laiko, skirto pasivaikščioti po gražų Naisių miestelį: užkopėme į kalvą, vaikščiojome baltų dievybių parkeliais ir pamatėme dar daug ten stovinčių grožybių. Pavaikštinėję ėjome į Naisių kultūros centrą, kur stebėjome spektaklį ,,Eglė žalčių karalienė“, taip pat apžiūrėjome ten esančią ekspoziciją.
Iš Naisių patraukėme į Šiaulius, kur pirmiausia lankėmės prekybos centre ,,Akropolis“. Mūsų svečiai nekantravo apsipirkti ir buvo labai patenkinti ten nuvykę. Praleidę smagaus laiko ,,Akropolyje“ ėjome pasivaikščioti po gražų Šiaulių senamiestį. Visiems patiko šio miesto vaizdai, bet buvo metas važiuoti, taigi pajudėjome namo.
Ketvirtadienio rytą gerai nusiteikę kibome į labai svarbią projekto veiklą – laikraščio kūrimą. Visi mokiniai buvo paskirstyti į 6 grupes. Kiekviena grupė turėjo sugalvoti laikraščio pavadinimą, temas, dizainą, maketą ir paruošti darbo pristatymą. Iš šešių pateiktų pasiūlymų visi kartu su mokytojų pagalba išrinkome geriausią variantą.
Po pietų visi projekto dalyviai patraukėme Kretingos link, kur mūsų laukė įdomi veikla – duonos kepimo ir karamelinių saldainių gaminimo edukacinės pamokėlės. Išsikepę simbolinius duonos kepaliukus ir pasigaminę įvairių formų ledinukų, skanavome arbatą, valgėme karštą duoną ir vėl – į kelionę – dabar jau Palangos link, kur svečiams parodėme Gintaro muziejų, parką, legendomis apipintą Birutės kalną, nuo kurio atsiveria nuostabus Baltijos jūros vaizdas. Galiausiai pasiekėme Palangos tiltą, nuo kurio žavėjomės banguotąja jūra.
Nepabūgę didelio vėjo, kupini puikių įspūdžių grįžome namo.
Penktadienį atėję į mokyklą tęsėme darbus grupėse. Tądien kūrėme laikraštį, taigi kiekviena grupė gavo temą ir rašė straipsnius laikraščiui. Po pietų grįžome prie darbo – dalyvavome komandiniame protų mūšyje, kuriame atskirai kovėsi kiekvienos šalies komandos.
Aktyviai padirbėję intelektualiai, vakare vėl skubėjome į gimnazijos aktų salę – į baigiamąjį vakarą rinkosi ne tik projekto dalyviai mokytojai ir mokiniai, bet su lietuviškais gardumynais – ir kai kurios projekto dalyvių mamos, o Skuodo rajono kultūros centro folklorinis ansamblis „Vereta“ ir mums patiems, o ypač svečiams, sukūrė tikrą lietuviškų dainų, šokių fiestą – smagiuose rateliuose sukosi šešių Europos tautų atstovai, per savaitę pažinę vieni kitus, praturtėję intelektualiai ir dvasiškai. Buvo liūdna išsiskirti, bet juk projektas ERASMUS + tęsiasi, dar laukia šeši susitikimai. Tad iki PASIMATYMO jau kitose Europos šalyse!
Liucija Rancaitė, Greta Petrauskaitė,
Milda Vainoraitė, Rugilė Mileriūtė – II b klasės mokinės, ERASMUS + projekto READ in Europe dalyvės
Išvyka į Kroatiją
Tęsiasi Erasmus+ projekto „READ in Europe“ veikla. Rugsėjo pradžioje mokytojos Laimutė Ronkaitienė ir Asta Tirunienė lankėsi Kroatijos Hvar mieste, kuriame vyko projekto partnerių susitikimas. Jo metu ne tik planavome, derinome artėjančių mokslo metų veiklas,bet ir apžiūrėjome senovinį Hvaro miestą, kuriame iki šių dienų išliko daug senovinių pastatų, menančių miesto kletėjimo laikus XV-XVIII a. Susitikimas buvo įdomus ir naudingas. Namo grįžome tarsi trumpai pratęsusios vasaros atostogas, po kurių laukia įtemptas darbas, nes sekantis projekto dalyvių susitikimas vyks Skuode.
Prisiminimai iš Vengrijos
Pirmadienis
Taigi, po sunkios sekmadienio kelionės, pirmadienį ryte pirmiausia susitikome mokykloje su kitais projekto dalyviais. Suėję į salę klausėmės dainų vengrų kalba ir žiūrėjome spektaklį. Po mokyklos direktorės kalbos prisistatėme vieni kitiems ir trumpai papasakojome apie save. Paskui visi buvome suskirstyti į atskiras grupes. Čia gavome užduotis, kurias vykdėme, padedami grupės vadovų iš Vengrijos. Užduotys nebuvo sunkios. Mums reikėjo surasti vietas, kurios buvo nurodytos ir nurašyti tam tikras užuominas. Įvykdę užduotis, visi keliavome į biblioteką. Ten apžiūrėjome savo tautiečių parašytas knygas, kurios buvo rastos miestelio bibliotekoje. Po to visi išalkę keliavome į restoraną pavalgyti prieš ilgą kelionę pėsčiomis į archeologinį parką. Netrukus, kiek pavargę, archeologinio parko viduje žiūrėjome filmą apie parko istoriją. Po filmo vėl gavome užduotį – sudėlioti duotus paveikslėlius susijusius su istorija pagal tam tikrą seką. Paskui turėjome galimybę, pasidaryti varinių papuošalų senoviniu būdu. Ir galiausiai visi keliavome namo pailsėti ir pasiruošti kitai dienai.
Antradienis
Antradienio rytą, susėdę į autobusą, pajudėjome iš Szazhalombattos miestelio. Važiuodami, palei Dunojų, pasiekėme Višegradą, kur aplankėme paskutiniojo Vengrijos karaliaus pilį. Ten pamatėme keletą senovinių kambarių bei fontanų. Vėliau patraukėme į pilies bokštą. Pakeliui mus pasitiko du būgnininkai, apsirengę senoviniais rūbais. Jie mūsų grupę lydėjo garsiais būgnų dūžiais iki pat bokšto. Ten mus pasitiko senovinio trimito garsais. Bokšte mums trumpai papasakojo jo istoriją ir tada liepė kopti laipteliais į bokšto viršūnę. Nuo ten atsivėrė nuostabi panorama į Dunojaus upę. Neilgai trukus visi patraukėme žiūrėti turnyro. Iš mūsų grupės buvo išrinkti karalius, karalienė, juokdarys bei nuteistasis. Jie buvo aprengti senoviniais rūbais ir pasodinti specialioje ložėje, iš kur ir stebėjo turnyrą. Po šio turnyro galėjome patys išbandyti savo jėgas mėtydami durklus bei šaudydami iš lanko. Vėliau, vėl skambant būgnų muzikai, patraukėme į vietą kur turėjome pietauti. Pietūs buvo gana įdomūs, jau vien nemažas kepaliukas batono, patiektas prie sriubos, neretą nustebino. O ką jau kalbėti apie vengrišką maistą: tiek jo skonis, tiek vieno bei kito ingrediento derinimas mums buvo labai neįprastas. Nepaisant visko, jie buvo gardūs. Po sočių pietų patraukėme į Sentendrė, kur turėjome laisvą laiką. Čia pirkome suvenyrus, valgėme ledus ir galėjome apžiūrėti miestelį. Pavakary, pavargę, bet kupini įspūdžių, sėdome į autobusą, kuris mus parvežė atgal į Szazhalombattą.
Trečiadienis
Diena prasidėjo 8 val. Tai buvo pirmoji diena, kai lankėmės pamokose. O mokykla čia nedidelė, apsuptame vaikų, tačiau ganėtinai jauki moksleiviams ir mokytojams.
Pirmoji pamoka prasidėjo suskambėjus savotiškam skambučiui, primenančiam melodiją. Susėdome į suolus pagal savo šalis vengrų kalbos kabinete. Netrukus prie visų grupių prisėdo po vieną vengrų mokinį, kad mums vertėjautų ir iškart ėmėmės veiklos-mokėmės vengriško atsisveikinimo. Kiekviena grupė mokė to ir savo kalba. Buvo galima rasti daugybė skirtumo tarp vienos ar kitos kalbos akcento, tarimo, sudėtingumo. Po to klausėmės poemos, teko net patiems mėginti ją sukurti, o vėliau ir visiems perskaityti.
Kita pamoka-anglų kalba. Visą pamoką vyko žaidimas- tarsi rungtynės, kas taps anglų kalbos nugalėtoju. Pakartojome laikus, aplinkybes, susipažinome su vengrų moksleiviais. Už kiekvieną teisingą atsakymą gaudavome taškų, tačiau pasibaigus pamokai nebuvo nei nugalėtojų, nei pralaimėtojų-nugalėjo visi.
Po dviejų pamokų skubėjome į dramos užsiėmimą. Pasirodo, tai vienas iš mokomųjų dalykų. Klasėje sutikome dvi mokytojas, kurios sugalvodavo įvairiausių būdų susipažinti, atsiskleisti, pademostruoti savo vaidybos įgūdžius. Tačiau viską pradėjome nuo žaidimų, vėliau ėmėme kurti pasakų iliustracijas vaizdu-savo judesiais, veido mimikomis. Po to laukė dar įdomesnis iššūkis-suvaidinti savo šalies didžiausią problemą. Matėme visko: priklausomybes, neturtą, diskriminaciją, emigraciją ar net prezidento neturėjimą.
Po pietų ėmėmės užsiėmimų, susijusių su ERASMUS programa: apžiūrėjome laikraščio puslapius, darytus pačių mokinių apie knygą „Kentervilio pilies vaiduoklis“, žaidėme rankų darbo stalo žaidimus grupėse, sudarytoje iš skirtingų šalių moksleivių. Taip galėjome susipažinti, bendradarbiauti tarpusavyje.
Turėjome ir laisvo laiko. Kai kas jį praleido hip hopo šokio pamokoje, vykusioje pačiame miestelio centre. Stebėjome šešių mergaičių šokio judesius, mokytojos kūrybą. Pamoka praėjo sklandžiai, su gausiais darbo vaisiais.
Ketvirtadienis
Anksti ryte mes išvažiavome į Vengrijos sostinę Budapeštą. Atvykę pasidalinome į dvi grupes: tie, kurie eis į biblioteką pirmieji ir tie, kurie turės pasivaikščioti po miestą ir palaukti, kol kita grupė baigs. Mes buvome grupė, kuri turėjo palaukti, todėl ėjome pasivaikščioti po Budapeštą. Pamatėme daug gražių statinių, įvairių vietų, tokių kaip Mátyáso bažnyčia, parlamento rūmai, valstybinis operos teatras ir Žvejų bastionas. Labai didelį įspūdį paliko Žvejų bastionas, kuriame buvo aiškiai matoma didelė Budpešto dalis. Taip pat pamatėme prezidento rezidenciją. Pastatas buvo gana įspūdingas. Tada atėjo mūsų eilė eiti į biblioteką. Iš pradžių didelį įspūdį padarė jos vidus: labai erdvi, pilna statulų. Būtų galima sakyti, kad joje jautėmės labai iškilmingai, kaip kokiuose rūmuose. Ten mums papasakojo labai daug įdomių faktų. Pirmas aukštas, pro kurį žmonės įeina ir išeina iš bibliotekos išties yra penktas aukštas. Taip pat sužinojome, kad joje yra apie trys milijonai knygų ir apie devynis milijonus įvairių leidinių. Buvo netikėta išgirsti, jog knygų niekas neleidžia išsinešti iš bibliotekos. Vėliau pasivaikščiojome po Budapešto senamiestį, apžiūrėjome Rotušės aikštę, pailsėjome kavinėje ir ėjome į Didvyrių aikštę. Ten nusifotografavome ir įsėdome į autobusus keliauti namo
Penktadienis
Kadangi, penktadienis buvo paskutinė diena, prieš kelionę namo, visą dieną širdyje kirbėjo nenoras palikti šios nuostabios šalies ir vis didėjantis nerimas bei ilgesys.
Mūsų diena prasidėjo 8:00 mokykloje. Penktadienis buvo paskirtas artėjančiai Europos sąjungos dienai minėti. Mus aplankė malonus vyriškis, kuris praplėtė mūsų žinias apie Europos sąjungą. Jis mums papasakojo, ką mums suteikia Europos sąjungos narystė ir šiek tiek apie Europos sąjungos siūlomas programas, kaip Erasmus+ ir savanorystę. Vėliau mes galėjome spręsti kryžiažodį ir spėlioti kokia šalis yra mums ant kaktos. Išėjus iš klasės mus pasitiko ant sienų kabantys plakatai skirti kiekvienai šaliai, o geriausi dalis tai ant stalų esantys mūsų šalių skanumynai. Vengrai mus nustebino pagaminę mūsų žymiuosius žagarėlius. Lėkštė kaip mat ištuštėjo. Regis, visiems labai patiko. Po pertraukėlės persikėlėme į kitas patalpas, kur toliau dirbome su Europos sąjunga. Iš pradžių mes atlikinėjome užduotis knygose, o paskui pasiskirstėme į grupes. Grupėse mes turėjome atlikti 5 užduotis susijusias su Europos sąjungos šalimis, jų lankytinomis vietomis, patiekalais ir žymiais žmonėmis. Geriausiai atlikusiai komandai buvo pažadėtas prizas. Atlikus grupinį darbą, kiekviena šalis turėjo suvaidinti opią savo šalies problemą. Mes vaizdavome emigraciją. Tada, kai mūsų pilvai sugrojo paskutinį maršą, mes išsubėjome į kavinę pasistiprinti. Po gardžių pietų mes turėjome kelias valandėles laisvo laiko. Vieni žaidė futbolą, kiti krepšinį, o dar kiti tiesiog džiaugėsi paskutinėmis akimirkomis būdami vieni su kitais. Laikas nenuvaldomai bėgo tolyn ir paskutinės valandos kartu tirpo, lyg ledai karštą vasaros dieną. Netrukus atėjo atsisveikinimo vakarėlis. Jo metu mes darėme testą apie Vengriją, o po to kiekviena šalis turėjo kažką parodyti. Mes juos mokėme žaisti mūsų mylimą žaidimą „Šiaudų batai“ Po programos, visų laukė vengriškų patiekalų stalas ir pirmieji atsisvekinimai bei paskutiniai aspikabinimai. Niekas nelaukėme tos lemtingos akimirkos kai mūsų šypsenos bus taps atsiminimais, o ausys dar ilgai negirdės skardaus mūsų juoko. Bet viskas prasideda ir baigiasi, kaip ir ši nuostabi savaitė Vengrijoje.
Projekto partnerių vizitas Skuode
Kovo 13-19 dienomis gimnazijoje viešėjo 15 mokytojų grupė iš Vengrijos, Kroatijos, Ispanijos, Italijos ir Turkijos mokyklų. Visą savaitę mokytojai įtemptai dirbo. Jie lankėsi gimnazijos mokytojų L.Ronkaitienės, R.Laukineitienės, A.Tirunienės, I.Viščiūno, Ž.Ramanavičiaus, L.Vyšniauskienės,I.Rutienės, J.Baškienės pamokose, patys vedė pamokas gimnazijos 1-3 klasių moksleiviams, dalijosi metodinėmis bei IT žiniomis vieni su kitais, kūrė metodų, naudojamų dirbant su literatūros tekstais, banką, planavo tolesnę projekto „READ in Europe“ veiklą. Be to mokytojų grupė susitiko su Skuodo rajono savivaldybės meru J.Pušinsku bei administracijos direktoriumi P.Vaškiu, lankėsi Skuodo muziejuje bei Mosėdžio akmenų muziejuje, Šauklių riedulyne ir Skuodo liuteronų bažnyčioje. Didelį įspūdį svečiams paliko Palangos gintaro muziejus ir šalta Baltijos jūra. Kai kam tai buvo pati šiauriausia kada nors pasiekta vieta. Įdomus buvo ir edukacinis užsiėmimas su Klaipėdos lėlių teatro aktorėmis, kurio metu mokytojai buvo ne pasyvūs stebėtojai, o entuziastingi lėlių kūrėjai ir valdytojai. Turiningą savaitę užbaigė du gražūs renginiai. Pirmasis iš jų, gimnazijos teatro grupės premjera (Iš)gyvenimas -etiudų spektaklis improvizacija pagal Williamo Goldingo romaną „Musių valdovas”, kurios nešamą idėją puikiai pajuto visi – ir mokantys, ir nemokantys lietuviškai. Ir galiausiai, dabar taip populiariame Protų mūšyje susirėmė jungtinės mokytojų ir 3 gimnazinių klasių moksleivių komandos. Ir nors nugalėjo tik viena komanda, pralaimėjusių nebuvo. O laimėta iš tiesų daug: naujos pažintys, nauji draugai, nauji darbo metodai. Ir noras susitikti vėl.
Projekto „Read in Europe“ kelionės į Ispaniją įspūdžiai
Vasario 27 – kovo 2 dienomis mūsų mokyklos mokiniai Greta Petrauskaitė, Žygimantas Pocius, Monika Deimantaitė, Evelina Zubaitė, Erika Būtaitė ir mokytojai Asta Tirunienė, Inga Rutienė vykome į pirmąjį projekto narių susitikimą Ispanijoje. Pirmąją dieną mokyklos direktorius supažindino su aplinka, palinkėjo visokeriopos sėkmės ir projekto dalyviai pradėjo pristatymus apie savo miestą, mokyklą, šalį. Vėliau stebėjome pamokas ispanų kalba, bendravome su mokyklos mokiniais. Po pietų ėjome į miesto savivaldybę, klausėmės įdomių faktų apie Tomelloso miestą iš pačios merės lūpų. Aplankėme miesto bažnyčią, muziejus. Antrąją dieną pradėjome apsilankymu miesto bibliotekoje, po to visos projekto šalys pristatėme savo pasirinktas nacionalines knygas ir jų autorius. Po to penkios komandos sudarytos iš skirtingų šalių mokinių atsakinėjo į įvairius klausimus, ruošė elektronines knygutes. Sekančią dieną visi projekto dalyviai vykome į Madridą. Sostinėje apžiūrinėjome savo architektūra stulbinančius pastatus, vaikštinėjome po miestą. Ketvirtąją vizito dieną vykome į didžiausią Europoje esančią vyno gamyklą, apžiūrinėjome patalpas. Vėliau vykome už miesto esančią gyvenvietę Argamasilla de Alba. Mieste aplankėme įvairius muziejus. Grįžę namo ėjome ragauti skaniausių Ispanijos picų. Paskutiniąją dieną vykome į Toledą, kuris pasižymi savo kultūros istorija. Kilome į aukštą kalną, ant kurio aplankėme biblioteką, miesto katedrą, vaikštinėjome siauromis senamiesčio gatvelėmis. Vakare visi susirinkome į atsisveikinimo vakarėlį ir ketvirtą valandą nakties patraukėme namo. Grįžome kupini pačių geriausių įspūdžių ir laukiame kito projekto dalyvių susitikimo Vengrijoje!
SVEIKINAME
1C klasės mokinį Dainių Budrį, tapusį logotipo konkurso nugalėtoju!
Skelbiamas logotipo, projektui, Erasmus + konkursas. Paskubėkite kurti logotipus, nugalėtojas galės vykti į pasirinktą šalį iš šio projekto.
Išvyka į Vengriją
Lapkričio 29 – gruodžio 3 dienomis Szazhalombatta mieste, Vengrijoje vyko pirmasis projekto partnerių susitikimas. Pirmąją vizito dieną susipažinome su mokykla, vieni kitiems pristatėme savo mokyklas, miestus, šalis, planavome tolesnę bendrą veiklą. Antroji diena prasidėjo besimokant naudotis įvairiomis IT programomis, galinčiomis palengvinti pristatymų kūrimą, platformomis palengvinančiomis bendravimą bei bendradarbiavimą ir kt. . O po pietų laiką leidome su dviem kūrybos agentėmis, kurios privertė mus gerokai paplušėti atliekant pačias įvairiausias kūrybines ir psichologines užduotis. Paskutinę išvykos dieną praleidome kalėdiniais papuošimais jau sužibusiame Budapešte. Lankėmės Žvejų bastione, kuris yra populiarus dėl galimybės apžvelgti miesto panoramą. Ypač gražūs istoriniai pastatai ant Dunojaus kranto. Ne mažiau įspūdingi ir neogotikiniai Parlamento rūmai bei viena didžiausių Vengrijos bažnyčių – šv. Stepono katedra. Žvejų bastionas įsikūręs rytinėje Pilies kalno pusėje, šalimais Žvejų miestelio, kuriame viduramžiais žvejai pardavinėdavo savo laimikį. Tai neoromantinio stiliaus terasa, suprojektuota ir pastatyta XX a. pradžioje ir restauruota pasibaigus Antrajam pasauliniam karui. Žvejų bastionas yra sudarytas iš septynių bokštų – kiekvienas jų simbolizuoja vieną iš 7 magijarų genčių, atvykusių į Vengriją 896 metais. Vėliau pabuvojome ligoninės muziejuje, kuris yra įsikūręs oloje . Perėję seniausią Budapešto tiltą ir atsidūrę miesto centre, lankėmės kalėdinėje mugėje ir gėrėjomės vakarėjančiu, sutemomis apgaubtu ir šventinėmis šviesomis suspindusiu miestu. O anksti ryte išvykome į namus. Naujas projekto partnerių susitikimas jau vasario mėnesį!
Projekto partneriai
Vengrija – Arany János Általános Iskola és Gimnázium, Százhalombatta
Kroatija – Srednja skola Hvar, Hvar
Ispanija – FEC Santo Tomás de Aquino La Milagrosa, Tomelloso
www.santotomaslamilagrosatomelloso.com
Turkija-Burhan Felek Cok Programli Anadolu Lisesi, Istanbul
www.Burhanfeleklisesi.meb.k12.tr
Italija – Liceo Scientifico Pasteur, Rome
Lietuva – Pranciškaus Žadeikio gimnazija, Skuodas